Classics

Vespa 180 Super Sport

16/11/2018

De Super Sport of SS is de opvolger van de 160 GS en werd gebouwd van 1964 tot 1968. Met uitzondering van de toename van cc’s is het ontwerp van motor en ophanging zeer vergelijkbaar. De SS styling daarentegen is helemaal nieuw. Het ontwerp was meer hoekig dan het afgeronde GS. Rechte hoeken en een trapeziumvormige koplamp geven de scooter een jaren 60’s uiterlijk.

In vergelijking met de GS160 was er meer standaardisatie van onderdelen en ook wel een bepaalde kwaliteitsvermindering (minder metaal in het frame, dunnere vloer trim rails enz.). Maar anderzijds leidde de voortgezette verfijning van de mechanische details tot een scooter die beter te besturen en betrouwbaarder was . Deze tweeledige evolutie van voortdurende kostenbesparingen in de frames en de steeds beter wordende mechanica waren in feite onderdeel van een trend die al ingezet werd met de GS160 en verder ging via de Rally 180 en 200 tot aan de P range.

Linker en rechter zicht
Versie met en zonder contactslot

De productiecijfers (35.699 stuks) waren aanzienlijk minder dan bij de GS 160, maar dit is meer een weerspiegeling van de dalende marktomstandigheden dan van de kwaliteit van de scooter.

Het Chassis
  • Het beenschild is smaller en meer convex geworden. De claxonneus en het stuur zijn van het type G.L. met trapeziumvormige koplamp en het stuur is voorbereid voor een optioneel windscherm. Bedieningselement is wat verhoogd.
  • De achterwielophanging is verlaagd en het stuur staat hoger door de langere stuurbuis, wat resulteert in verhoogde stabiliteit en betere wegligging.
  • Spatbord en zijbeschermingen hebben een nieuw profiel en een nieuwe lijn, met nieuwe rechte, aluminium strips.
  • De trapeziumvormige koplamp en het achterlicht zijn hetzelfde als bij de Vespa-sprint. De afschermrand is gestroomlijnd. Het logo ” Vespa S.S. ” is gestempeld in gepolijst aluminium en is een nieuw ontwerp. Op de achterzijde is er een “Super Sport” glanzende plaat, ook bedrukt in aluminium.
  • Achter het beenschild is een opbergvak/handschoenkastje met een nieuw strakker ontwerp, uitgerust met en een nieuw slot dat met dezelfde sleutel als het stuurslot afgesloten kan worden.
  • De Vespa SS werd aangeboden in verschillende kleuren: meidoornwit, 3 tinten rood en pauwblauw.
  • Na de eerste serie wijzigt het elektrische systeem: de contactsleutel, de batterij en de gelijkrichter worden verwijderd. Het frame-voorvoegsel blijft echter ongewijzigd (VSClT)
  • Het framenummer bevindt zich op het frame aan de achterkant rechts van de schokdemper.

Motor

  • De cilinderinhoud is verhoogd tot 181,145 cc en het vermogen is 10% hoger dan dat van het 160 C.S-model. maar de motor behoudt zijn vorm en algemene structuur
  • Dit geeft een aanzienlijke toename van koppel en topsnelheid wat resulteert in vlottere herneming en een topsnelheid van 105 Km / h
  • De zuigerpen is vergroot tot een diameter van 16 mm. De koppeling is verbeterd om te voldoen aan het nieuwe motorvermogen
  • De vliegwiel-ventilator (Zamak-legering) met ingebouwde ringmagneten, is uitgerust met gemodificeerde koelvinnen om de luchtstroom te vergroten en is bevestigd aan de naaf met 6 bouten
  • Het contact wordt gemaakt in wisselstroom met een sleutelschakelaar op het stuur. De batterij voedt enkel de claxon, het stoplicht en standlichten. De gelijkrichter is van het diodetype.
  • De luchtfilter is uitgerust met een vlamvertragende membraanbeveiliging.
  • Het motornummer bevindt zich op de dwarsbalk van de motor ter hoogte van de uitlaatpijp

Kleuren

Productie gegevens :
VSC1T 1001
(begin van de productie)
VSC1T 036700
(einde van de productie)

Share this post

Geef een reactie